Vapaa autoetu / Monta

Kauttamme nyt myös operointipalvelut!

Soita ja kysy lisää, EV Lataus Oy, Ville Mäkelä, 041 318 3836

Montan operointialusta tarjoaa markkinoiden yksinkertaisimman tavan hoitaa kotilatauksien suoraveloitus työnantajalta.

Sponsoroitu lataus

Sponsoroitu lataus ominaisuudella käytät laturiasi OCPP rajapinnan kautta integroituvalla Montan sovelluksella, jonka avulla kotilatauksesta aiheutuneet kustannukset siirtyvät työnantajan Monta tililtä omallesi, josta voit nostaa ne omalle pankkitilillesi esimerkiksi kerran kuussa. Palvelu tuottaa tarkan raportin kulutuksista, ja osaa huomioida myös pörssisähkön. Alla yksinkertaistettu kuvaus siitä, miten palvelu käytännössä toimii. 

1. Luomme työnantajalle Monta tilin

2. Lisäämme tilin alle käyttäjät ja laturit

- lähes kaikki OCPP rajapintaa hyödyntävät latausasemat ovat yhteensopivia, ja kauttamme saat tarkat ohjeet tarvittavien asetusten muuttamisesta

- https://monta.com/uk/supported-charge-points/

3. Määritämme latausasemalle sponsoroidun latauksen hintaryhmät (palvelua hyödyntävän autoetu autoilijan sähkösopimuksen mukainen)

- kiinteässä sähkösopimuksessa hintaryhmä muodostetaan energiamaksusta, sähkön siirtomaksusta ja sähköverosta

- pörssisähkösopimuksessa hintaryhmä muodostetaan siirtomaksusta ja sähköverosta. Näiden lisäksi Monta laskee SPOT hintojen mukaisen energiamaksun.

4. Työntekijä aloittaa sponsoroidun latauksen sovelluksesta

- myös muut perheen jäsenet voivat käyttää laturia (ilman sponsorointia)

5. Sponsoroidusta latauksesta koituvat kulut siirtyvät työnantajan Monta tililtä työntekijän Monta tilille (joko jokaisen latauksen jälkeen, tai kerran kuussa), josta voit nostaa ne omalle pankkitilillesi milloin tahansa. 

6. Työnantaja saa kerran kuussa kootun laskun kaikkien ”sponsoroitujen latausten” kustannuksista. Työnantaja saa palveluun täyden käyttöoikeuden, josta pääsee tarkastelemaan tarvittaessa latauksia työntekijä / laturikohtaisesti.

Palvelun hinta on laturikohtainen. 10 € / kk alv 0 %. Kun käytetään sponsoroitua latausta, hintaan ei tule kWh kohtaista komissiota, kuten monella muulla palveluntarjoajalle.

Alla verottajan ohjeistusta autoetuautoilijoiden mutkikkaasta kotilatauskuviosta;

"7.8.10 Etu auton käyttämiseen tarvittavan sähkön lataamisesta

Jos palkansaaja lataa työnantajansa kustantamalla sähköllä vapaana autoetuna saamaansa autoa, palkansaajalle ei muodostu lataamiseen käytetystä sähköstä erillistä veronalaista etua, sillä vapaan autoedun arvoon sisältyy myös auton käyttövoimakustannusten arvo. Sama koskee tällaisen auton lataamista kotona, jos lataamiseen käytetyn sähkön määrä on luotettavasti todennettavissa erillisellä mittauslaitteella. Verovapauden kannalta ei ole merkitystä sillä, maksaako työnantaja laskun suoraan sähköyhtiölle vai korvaako se työntekijälle hänen ensin itse maksamansa laskun. Työnantaja voi korvata verovapaasti vain suoraan latamiseen kohdistuvat kulut, joita ovat sähköenergian hinta, siirtohinta ja verot. Sen sijaan erilaisia lataamiseen liittymättömiä teho- ja sulakemaksuja tai muita kuukausi- tai vuosimaksuja työnantaja ei voi korvata työntekijälle verovapaasti.

Palkansaajalla ei välttämättä ole kiinteähintaista sähkösopimusta, josta lataamiseen käytetyn sähkön hinta olisi laskettavissa. Palkansaaja saattaa käyttää lataamiseen pörssisähköä, jolloin sähkön hinta muuttuu reaaliaikaisesti sähkön tarjonnan ja kysynnän mukaan. Lataamiseen käytetyn sähkön hintana ei kuitenkaan voi käyttää sähkön kulutuksen keskimääräistä hintaa per kilowattitunti, vaan palkansaajan on pystyttävä osoittamaan lataamiseen käytetyn sähkön todellinen hinta. Muun selvityksen puuttuessa, palkansaaja voi kuitenkin aina käyttää sähkölaskun alinta kilowattituntihintaa. On myös mahdollista, että sähkölaskun alin kilowattituntihinta on 0 euroa tai negatiivinen. Tällöin työnantaja ei voi maksaa palkansaajalle verovapaasti korvausta lataamisesta aiheutuneista kustannuksista.

Palkansaajalle ei muodostu veronalaista etua siitä, että työnantaja maksaa palvelun tai lisälaitteen, joka mahdollistaa sähkön hinnan kohdistamisen autoetuauton lataamiseen käytettyyn sähkön määrään."